Świąteczne zakupy Polaków – alkohol na prezent, świąteczny stół i na Sylwestra

0
97
Alkohol na prezent

Ponad 4 miliardy złotych wydamy na alkohol w okresie świąteczno-prezentowym. 60% z nas podaruje bliskim wino, whisky albo np. brandy. Polacy deklarują największy w Europie wzrost wydatków na święta. 

Czekając na promocję

W prezentowym rankingu prym wiodą wina spokojne, musujące i alkohole mocne z segmentu premium. Wiele wskazuje na to, że w tym roku wydamy na nie więcej. Jak wynika z danych Deloitte[1] optymizm konsumentów wciąż rośnie. 28% Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa poprawiła się i deklaruje wzrost wydatków na zakupy świąteczne. To daje nam pierwsze miejsce wśród przebadanych państw europejskich. Jesteśmy też najbardziej skłonni do przekraczania ustalonego budżetu i co ciekawe, otwarcie przyznają się do tego mężczyźni.

W poszukiwaniu idealnego prezentu

Blisko połowę budżetu świątecznego przeznaczymy na prezenty. Najmłodszym chętnie kupujemy słodycze albo np. gry, dorosłym – książki lub wino. Aż 60% konsumentów wskazuje alkohol jako idealny upominek z okazji urodzin, imienin i Świąt. Wina spokojne wybiera ponad 45% osób, z czego 60% – wydaje na nie ponad 30 złotych[2]. Wśród alkoholi mocnych stawiamy na whisky, wódkę premium oraz koniak lub brandy. Wybieramy to, co sami lubimy. Prawie połowa wskazuje znajomość marki jako najważniejszy czynnik wyboru alkoholu na prezent. Co trzecia osoba zwraca uwagę na cenę. Liczy się też opakowanie i prestiż.

Bez wątpienia jednak najważniejsza jest marka, zwłaszcza w przypadku wyboru win spokojnych. Ich spożycie rośnie – polski rynek win spokojnych przekroczył już wartość 2 mld złotych. Wciąż jednak daleko nam do innych europejskich krajów. Pokochaliśmy wino, ale jego zakup nadal jest dla nas wyzwaniem. Przytłacza nas oferta i obawa, że nie trafimy z wyborem. Szukamy więc „kotwicy” w postaci marki. Decydujemy się na sprawdzone propozycje, które nas nie zawiodły i kojarzą się z dobrym – zazwyczaj słodkim lub łagodnym smakiem. Wśród win stołowych w segmencie do 12 zł liderem jest marka Fresco. W 2018 roku Polacy kupiliśmy ponad 5,5 miliona litrów tego trunku[3]. W segmencie do 20 zł jako jedno z najbardziej rozpoznawalnych win wskazujemy El Sol.

Sylwester z prosecco

Największą nowością w świątecznym koszyku zakupowym będą w tym roku wina bezalkoholowe. Zmiany w naszym stylu życia i preferencjach sprawiają, że segment ten, pomimo niskiej dystrybucji dynamicznie rośnie i ma szansę stać się znaczącym w kategorii win musujących[4]. Dziś wynosi 1,6%.

Sylwester będzie jednak należał do prosecco. Sezon świąteczno-sylwestrowy jest kluczowy dla kategorii win musujących. W tym okresie z „hukiem” konsumujemy 1/3 sprzedaży najpopularniejszych win musujących takich jak np. CIN&CIN. Za wzrosty tego segmentu odpowiada głównie prosecco – przebój ostatniego lata i nadchodzących imprez sylwestrowych.


[1]Źródło: Deloitte, Świąteczne wydatki Polaków. Rozrzutność czy rozsądek?, listopad 2018 r.

[2] Źródło: SW Research, Badanie ilościowe „Jak Polacy kupują alkohol”, październik 2018 r.

[3] Źródło: Nielsen,  JA, 2019 r.

[4] Źródło: Nielsen, Hipermarkety, Sierpień 2019 r.